Snurken

Veel mensen zijn er bekend mee: snurken. Misschien heb je er zelf last van of wellicht iemand in je omgeving. Snurken is vervelend voor zowel de snurker als de partner, kamer- of huisgenoot. Het geluid kan zo doordringend zijn dat het moeilijk of onmogelijk is voor de omgeving een goede nachtrust te krijgen. Buiten dat dit vervelend is, kan een slechte nachtrust ook nadelige gevolgen hebben op de gezondheid.

Een goede nachtrust is essentieel voor lichaam en geest.  Het is dus van groot belang snurken te voorkomen of te verhelpen.
In dit artikel wordt uitgelegd wat snurken precies is. Tevens wordt er gekeken naar manieren om het probleem te verminderen of zelfs volledig te verhelpen. Wellicht helpt dit artikel je aan een betere nachtrust voor de toekomst.

 Wat is snurken precies?

Tijdens het slapen ontstaat er bij het ademhalen een ruisend, brommend of zelfs zagend geluid. Dit geluid ontstaat door een vernauwing in de luchtweg tussen de neus en de stembanden.

Soms is de neusholte te nauw maar in de meeste gevallen komt het door een vernauwing achter de huig (de overgang van de neus naar de keel) Bij het inademen ontstaat er een onderdruk in de keel. De huig, de wanden van de keelholte en de tong worden naar elkaar toe gezogen en gaan trillen. Het trillen is wat het snurkgeluid veroorzaakt. Snurken kan enigszins vergeleken worden met geluid van een leeglopende ballon. Lucht stroomt te snel door een nauwe doorgang, met een trillend en brommend geluid als gevolg.

Hoe kan snurken voorkomen of verholpen worden?

Om te beginnen is het raadzaam een gezonde levensstijl aan te nemen of te behouden. Mensen die roken, last hebben van overgewicht of veel alcohol nuttigen, lopen eerder het risico te gaan snurken. Het is dus aan te raden naar een gezond gewicht te streven. Mocht je al overwegen te stoppen met roken, dan is dit wellicht het moment. Wanneer je alcohol drinkt is het altijd raadzaam dit met mate te doen, wat dus ook een positieve werking zal hebben op het snurken en het misschien zelfs volledig voorkomt. Drink geen alcohol vlak voor je naar bed gaat, dit verhoogt de kans op snurken nog meer.

Mocht het snurken een ernstig probleem vormen dan is het raadzaam een kno-arts te raadplegen, om de oorzaak te achterhalen. Een simpel trucje, zoals het gebruik van kinbanden om het slapen met open mond te voorkomen, zou kunnen helpen. Ook is het belangrijk te voorkomen op de rug te slapen, aangezien de kans dan groter is snurkende geluiden te maken. Een ander middel wat kan helpen is een spray die actief werkt op het aanspannen van het zachte gedeelte van de keel en daarmee het snurken vermindert of verhelpt. Klik hier voor meer informatie.

Snurk je zelf of iemand in je omgeving? Heb je een goede tip om snurken te voorkomen of te verhelpen? Wil je iets anders kwijt over dit onderwerp of heb je een vraag? Deel het met ons in een reactie.