Voor iedereen is nachtrust van groot belang en tevens, voor velen, een erg prettige “bezigheid”. Er zijn echter heel wat redenen waarom het zo belangrijk is je nodige uurtjes slaap te pakken. Slapen heeft een grote invloed op je gezondheid.

Top 5 redenen om te slapen

  1. Slaapgebrek kan leiden tot prikkelbaarheid en een algeheel minder functioneren van je lichaam en geest, dus je gezondheid. Je lichaamstemperatuur wordt gereguleerd tijdens je slaap en er wordt gezorgd dat je zenuwstelsel werkt zoals het hoort.
  2. Slecht slapen zorgt voor een verminderde concentratie, een slechter geheugen en wordt je productiviteit enorm belemmerd. Per verloren uur, van je benodigde acht, verlies je 1 IQ-punt. Dit is uitgewezen door een studie van het Centrum voor Slaaponderzoek van de Loughborough Universiteit. Wanneer je slecht slaapt en je altijd moe bent, wordt je reactievermogen trager en kun je last krijgen van angst en stress.Dat kan leiden tot een algemene, slechtere gezondheid.
  3. Weinig slaap zorgt voor een verzwakt immuunsysteem. Dit kan desastreuze gevolgen hebben voor je gezondheid, aangezien je vatbaarder bent voor virussen en ziektes. Slecht slapen kan zelfs een negatief effect hebben op hoe lang we leven. Slaap is dus essentieel om gezond te blijven en ziektes te voorkomen, met wellicht een langere levensduur als welkome bijkomstigheid.
  4. Een gebrek aan nachtrust kan invloed hebben op je spijsvertering en de manier waarop je lichaam op voedsel, en het verwerken daarvan, reageert. Weinig slaap kan dus ook leiden tot extra kilo’s die negatieve gevolgen voor je gezondheid kunnen hebben. Met genoeg nachtrust functioneert je lichaam over het algemeen beter. Je bent beter in balans en de verschillende functies van het lichaam komen tot rust, waardoor zij naar behoren kunnen blijven functioneren. Zo ook je spijsvertering, die ervoor zorgt dat het voedsel goed verwerkt wordt. Slapen is dus extreem belangrijk om een gezond gewicht te krijgen en tevens te behouden.
  5. Het schoonheiddslaapje is een feit. Tijdens je slaap worden huid en haarcellen vernieuwd. Goed slapen gaat ook de donkere kringen rondom de ogen tegen. Tijdens je slaap wordt tevens de aanmaak van het stresshormoon tegengegaan. Dit is niet alleen beter voor de gezondheid, maar heeft ook een positieve uitwerking op het uiterlijk. Doordat de stresshormonen de aanmaak van collageen tegengaan, kan dit zorgen voor een doffe en ongezond ogende huid.

Slapen onder het juiste bedtextiel kan bevorderlijk zijn voor de nachtrust en voor de gezondheid. Slapen onder zijde werkt bijvoorbeeld warmte regulerend, wat kan zorgen voor een rustigere slaap. Ook vormt een zijden dekbed zich perfect naar je lichaam, wat erg comfortabel aanvoelt en de druk op het lichaam vermindert. Ook kan slapen onder zijde zorgen voor een betere en jonger uitziende huid. Het kan namelijk helpen rimpels tegen te gaan. Doordat zijde aminozuren bevat, die een hydraterend effect hebben op de huid, kan slapen op een zijden kussensloop een droge huid voorkomen. Dit is belangrijk, aangezien een droge huid vatbaarder is voor rimpels. Tevens helpt de gladheid van zijde nachtrimpels tegen te voorkomen. Lees meer over zijden bedtextiel en je gezondheid.

Heb je zelf nog andere voordelen voor je gezondheid ondervonden doordat je beter bent gaan slapen? Of herken je één van de bovenstaande punten? Deel het met ons en laat een reactie achter.

Bronnen: Medisch A-Z, Divine, pinkypolish.nl

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *