Slapen vs. eten

Ga eens een week vasten en kijk hoe je je dan voelt. Waarschijnlijk voel je je erg slap, moe en ben je aanzienlijk wat kilo’s kwijt. Al met al voel je je echter nog redelijk goed. Maar wat gebeurt er als je een week niet slaapt? Waarschijnlijk ben je na een paar dagen niet slapen al bijna niet meer in staat om te functioneren.

Hoe komt het dan toch dat we bereid zijn slaap als één van de eerste dingen op te geven op het moment dat ons leven te veel van ons vraagt? We zijn ervan overtuigd dat een uurtje minder slapen ons een uur meer de tijd oplevert om productief te zijn. In werkelijkheid beïnvloedt het opgeven van een uurtje slaap hier en daar onze gezondheid, stemming en dagelijks leven meer dan we denken, wat juist ten kosten gaat van de productiviteit.

De noodzaak om goed te slapen

Veel van de effecten van minder slapen zijn onzichtbaar. Te weinig slapen beïnvloedt bijvoorbeeld onze capaciteit om te leren gedurende de dag. Anders gezegd: het tast ons geheugen flink aan.

Hoeveel slaap hebben we dan nodig, vraag je je af. Onderzoekers hebben een experiment gedaan. Hierbij werd aan mensen gevraagd, in een omgeving zonder ramen en klokken, hoeveel slaap zij nodig hadden. Ze mochten op ieder moment, waarop zij zich moe voelde, gaan slapen. 95% sliep vervolgens tussen de 7 en 8 uur, 2,5 % meer dan 8 uur, wat betekent dat slechts 2,5 % minder dan 7 uur slaap nodig had om volledig uitgerust te zijn.

Grote artiesten hebben over het algemeen meer slaap nodig. Zo slapen topviolisten meer dan 8 ½ uur per 24 uur. De violisten geven tevens aan dat zij slaap als twee na belangrijkste factor zien om als violist te verbeteren.

Zo zal je beter en meer slapen

  1. Ga vroeg naar bed

Zorg voor een stabiel slaapritme. Bedenk een “bedtijd” voor jezelf en houd je hieraan. Ga op hetzelfde moment slapen en sta op hetzelfde moment weer op. Creëer een slaapritueel voor jezelf, dat bij jouw leven past.

  1. Kom op tijd tot rust

Zorg dat je minsten 45 minuten voordat je het licht uitdoet alvast rustiger aandoet. Het is moeilijker in slaap te vallen wanneer je voor tot op kort nog druk bezig was met emails beantwoorden of ander werk. Drink wat kruidenthee voordat je gaat slapen en kom op tijd tot rust.

  1. Schrijf je gedachten op

We weten allemaal dat gepieker in bed niet bevorderlijk is voor de slaap. Schrijf op wat in je omgaat, zodat je hier niet mee bezig hoeft te zijn vlak voor je naar bed gaat. De volgende dag kun je teruglezen wat je hebt opgeschreven en hier weer mee bezig zijn, indien nodig.

  1. Zorg voor een comfortabele slaapomgeving

Zorg dat je een fijn bed hebt om in slaap te vallen. Denk hierbij niet alleen aan een goed ondersteunend matras, maar ook aan het juiste beddengoed. Zo is een zijden dekbed een heerlijk comfortabel dekbed om onder te slapen. Het is warmte- en vochtregulerend en heerlijk zacht.

Merk jij het effect van te weinig slaap? Wat acht jij belangrijker, slapen of eten? Deel het met ons in een reactie!