Beter slapen met een huisstofmijt allergie

Slaaptekort: Alleen maar uitslapen na een volledige werkweek is niet alleen voldoende om toegenomen slaaptekort te compenseren, zo blijkt uit een nieuw onderzoek.

Stresshormonen bij slapen

Wetenschappers kwamen tot een conclusie, na een onderzoek waarvoor enkele proefpersonen vijf dagen ’s nachts maar zes uur mochten slapen. Na de vijf dagen waarvan 6 uur per nacht geslapen, kregen ze twee nachten de mogelijkheid om de verloren slaap in te halen. Op die dagen maakten de proefpersonen nachten van 10 uur. Uit de test blijkt dat de proefpersonen na 5 dagen van te kort geslapen te hebben, meer stresshormonen aan maakten. Enkele moleculen die worden geassocieerd met ontstekingsreacties waren aanwezig in hun bloed en in hogere mate dan normaal. Verder blijkt dat dat de proefpersonen opmerkelijk slechter presteren in concentratietesten, dan voor aanvang van het slaapschema met te korte nachten.

Nut van stresshormonen

Vaak worden stresshormonen als ‘slecht’ bestempeld, omdat ze veel problemen kunnen veroorzaken in ons lichaam. Om dit te begrijpen, gaan we terug naar de oertijd: Als alles op alles wordt gezet om te kunnen overleven, denk hierbij aan vluchten of vechten, dan komen de stresshormonen adrenaline en noradrenaline vrij. Deze zorgen ervoor dat het lichaam meer glucose vrijmaakt in het bloed, de hartslag en bloeddruk stijgt zodat spieren voldoende zuurstof krijgen en koolhydraten en eiwitten gaan afbreken om energie te krijgen.

Concentratie na slecht slapen

Na 2 nachten bijslapen waren de toegenomen stresshormonen en ontstekingsmoleculen bij de proefpersonen weer zowat verdwenen. Hun aandachtsspanne was echter nog niet sterk verbeterd. Zo presteerden ze nog steeds slecht net zo slecht de concentratietesten als na de 5 kortere nachten.

Volgens hoofdonderzoeker Alexandros Vgontzas zijn twee nachten van uitgebreide herstelslaap niet genoeg om gebrek aan alertheid te verbeteren. Stresshormonen veroorzaken over het algemeen overgewicht, doordat ze aanzetten tot voeding waarin veel suikers zitten. Deze suikers worden dan niet opgeslagen of verbruikt en worden dan omgezet in vet. Eet voldoende gezonde tussendoortjes en drink veel water dit kan wellicht de eetlust verminderen.

Vermijdt stressvolle situaties en geef uw lichaam de tijd om te herstellen van stress. Dit kan door middel van voldoende rust, ontspanning en voldoende slaap.

Veiligheid na slecht slapen

Als mensen wekenlang e weinig slapen en in weekenden langere nachten maken, zijn voor hen de schadelijke effecten groter. De bevindingen uit dit onderzoek kunnen belangrijke consequenties hebben voor mensen met beroepen waarbij de veiligheid van andere mensen in gevaar kan komen. Hierbij kan men denken aan artsen, chauffeurs of piloten.

Onderzoeken naar effecten van het bijslapen in het weekend zijn de laatste jaren vrij populair geworden. Zo werd er in 2014 aangetoond dat een week, waarin elke werkdag een korte nacht heeft , het risico op diabetes en overgewicht kan verhogen. Onderzoekers uit Amerika concludeerden al in 2010 dat 1 lange nacht niet kan voorkomen dat men fouten maakt door eerder opgelopen slaaptekort.

Wilt u meer weten over hoe u goed kunt slapen? Bestel dan nu hier uw e-book : 10 Stappen naar beter slapen.