Slaap lekker met deze handige checklist

Heb je moeite met in slaap vallen en vind je het hard nodig om de kwaliteit van je slaap te verbeteren? Er zijn heel wat dingen die je kunt doen om je nachtrust te bevorderen. Met deze checklist heb je 10 tips om goed voorbereid naar bed te gaan, rustig in slaap te vallen en heerlijk weg te dromen.

Slaap checklist – 5 tips

  1. Zorg ervoor dat je kamer stil en donker is

Hang verduisterende gordijnen op die al het licht buitenhouden. Mocht dit niet lukken, gebruik dan een slaapmasker om ervoor te zorgen dat je tijdens het slapen niet wordt blootgesteld aan licht. Houd tablets, mobiele telefoons en laptops bij voorkeur buiten de deur. Ook het licht van de stand-by lampjes van je radio en tv kunnen al belemmeren op het moment dat je in slaap probeert te vallen. Als je ’s nachts naar de toilet moet, probeer dan het grote licht uit te laten.

  1. Eet lichte maaltijden

Eet geen zware maaltijden voordat je naar bed gaat. Als je trek hebt, drink dan een glas melk. Melk kan een vullende werking hebben en het bevat tevens het stofje L-tryptofaan, wat een bevorderende werking heeft op het in slaap vallen.

  1. Zorg voor een goed slaapritme

Ga op tijd naar bed en sta rond hetzelfde tijdstip weer op. Voorkom slapen overdag.  Mocht je toch even een dutje willen doen, doe dit dan kort – hooguit 10 tot 15 minuten. Een goed moment voor een dutje is zo’n 8 uur nadat je ontwaakt bent.

  1. Kom tot rust

Kom voordat je naar bed gaat tot rust. Stop met werken en leg je laptop of tablet weg. Probeer zowel lichamelijk als mentaal tot rust te komen en stop met piekeren. Praat niet over heftige dingen in bed. Zorg voor ontspanning en rust. Heb je moeite met ontspannen? Overweeg yoga, ontspanningsoefeningen of een rustgevend muziekje.

  1. Zorg voor de juiste temperatuur

Zorg voor een aangename temperatuur in de slaapkamer en in bed. Lucht de kamer goed door overdag en zorg ook voor voldoende ventilatie gedurende de nacht. Het juiste beddengoed is ook van groot belang. Zo kun je kiezen voor een vierseizoenendekbed of of slaap lekker onder een zijden dekbed. Een dekbed van zijde is warmte- en vochtregulerend, waardoor deze het lichaam afkoelt bij hitte en verwarmt tijdens koudere nachten.

Wat helpt jou om in slaap te vallen en te blijven? Heb je nog tips? Deel het met ons in een reactie!