Slaap en eten

Vraag je je wel eens af waarom je van de ene maaltijd juist energie krijgt en van de andere maaltijd juist slaap? Natuurlijk zijn er heel wat factoren die je slaap of energielevel kunnen beïnvloeden. Eet je te veel, dan krijg je al snel een vermoeid gevoel. Van veel suikers kun je een zogeheten “sugar rush” ervaren, waardoor je een energie boost krijgt. Echter zijn er ook een aantal voedingsmiddelen die op een geleidelijke en gezonde wijze kunnen bijdragen aan een goede nachtrust. Wij zetten er een aantal voor je op een rijtje:

slaap bevorderende voedingsmiddelen

  1. Walnoten

Walnoten zitten vol met tryptofaan, een stof die de aanmaak van serotonine en melatonine bevordert. Hierdoor zal je lichaam eerder in een rusttoestand komen. Ook ontdekten onderzoekers van de University of Texas dat walnoten zelf ook al een bron aan melatonine bevatten, wat het in slaap vallen zal vergemakkelijken.

  1. Amandelen

Ook hebben amandelen een bevorderlijke werking op het slapen gaan. Amandelen zijn namelijk rijk aan magnesium, een mineraal dat nodig is voor een goede kwaliteit slaap. Een studie wees uit dat een te laag magnesiumlevel in het lichaam, het moeilijk maakt om in slaap te blijven.

  1. Crackers met kaas

Ben je dol op crackers en kaas en probeer je daar nu juist van af te blijven ’s avonds? Goed nieuws: een cracker met kaas kan je juist helpen om te slapen. Er wordt al vaak gezegd dat een glas warme melk je slaperig kan maken, maar in feite gaat dit op voor alle melkproducten. Calcium helpt de hersen tryptofaan te gebruiken om het slaaphormoon melatonine te produceren. Daarbij helpt calcium ook spierbewegingen te reguleren.

  1. Sla

Zie jij sla als water in enkel een knapperig jasje? Niets is minder waar! Sla heeft namelijk een gunstige werking op de nachtrust. Sla bevat lactucarium, een stof met rustgevende eigenschappen. Mocht je niet zo gek zijn op salade, dan kun je er ook voor kiezen het brouwsel uit het boek Stealth Health te proberen: Laat 4 grote bladeren 15 minuten in een beker water pruttelen, voeg wat munt toe en drink het mengsel voor het slapen gaan i.p.v. een kop thee.

Ben je bang dat deze wondermiddeltjes niet voldoende zijn om jou in slaap te krijgen? Probeer dan eens in slaap te komen met een heerlijk zacht zijden slaapmasker. Door je volledig af te sluiten van licht buitenaf, maak je meer melatonine aan en is het zowel makkelijker om in slaap te komen als te blijven.

Heb jij nog tips wat betreft voedingsmiddelen die bij kunnen dragen aan een goede nachtrust? Na welke maaltijd of welk drankje val jij het gemakkelijkst in slaap? Deel het met ons in een reactie!