Men is doorgaans enorm gefocust op goede voeding en voldoende beweging. We gaan fanatiek naar de sportschool, houden ons aan een streng dieet en we voorzien ons van de nodige voedingssupplementen. Dit alles om zo gezond en fit mogelijk door het leven te gaan. Maar hoe zit het met ons slaapritme? Slapen we wel voldoende? Zouden we ons misschien wat minder moeten bezighouden met voeding en sporten en ons wat meer moeten richten op een goede nachtrust.

 Slapen – het grote belang

Slapen is enorm belangrijk voor je gezondheid. Als je niet gezond eet, dan kun je nog steeds een levensverwachting hebben van zo’n 75 jaar. Als je daarentegen niet slaapt, kun je er binnen een paar weken al tussenuit knijpen.

The Guinness World Record voor wakker blijven is 11 dagen. Waarschijnlijk ben je niet van plan dit record eerdaags te verbreken, en dat is maar goed ook. Zelfs als je over het algemeen genoeg lijkt te slapen, slaap je dan wel optimaal? Wat doet slaaptekort of een kwalitatief slechte nachtrust met je lichaam?

Dit dien je te weten over slapen

Misschien heb je nooit zo stilgestaan bij je nachtrust en is het simpelweg iets wat je doet uit gewoonte en omdat je moe wordt. Het is echter goed om iets meer te weten over het belang van een goede nachtrust en de risico’s die je loopt bij slaapgebrek. We zetten een aantal feiten op een rijtje:

  • Een gemiddelde volwassene slaap zo’n 7 uur per nacht. 33 % Slaapt minder dan 6.5 uur per nacht, wat een goede verklaring kan zijn voor het collectieve ochtendhumeur waarmee we soms massaal lijken rond te lopen.
  • Vrouwen slapen doorgaans iets meer dan mannen; al worden vrouwen doorgaans vaker uit hun slaap gehouden door hun partner dan mannen.
  • Mensen met een hoger percentage lichaamsvet is de nachtrust vaak minder en slechter dan bij mensen met een gemiddeld percentage aan lichaamsvet.
  • Onderzoeken hebben aangetoond dat mensen die minder dan 6 uur per nacht slapen, twee keer zoveel aankomen in een periode van 6 jaar, ten opzichte van mensen die 7 tot 8 uur per nacht slapen.
  • Te veel slaap  is niet per definitie beter dan te weinig slaap. Mensen die meer dan 9 uur per nacht slapen hebben verkeren vaak in dezelfde gezondheidstoestand als mensen die minder dan 6 uur per nacht slapen.

Hoe staat het met jouw slaapgedrag? Slaap jij eerder te veel of te weinig? Ben je geschrokken van bovenstaande feiten? Deel het met ons in een reactie!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *