Veel mensen hebben wel eens last van nekpijn. Erg vervelend en niet altijd even makkelijk te verhelpen. Er is namelijk niet altijd een duidelijke oorzaak aan te wijzen. Zo kan nekpijn ontstaan door een verkeerde beweging maar ook een verkeerde houding. Ook kan het zijn dat je op een verkeerd hoofdkussen slaapt. Er zijn verschillende hoofdkussens die nekpijn mogelijk verminderen, doordat zij de juiste ondersteuning bieden aan het lichaam.

Nekpijn en hoofdkussens / Vier oorzaken van nekpijn

Stress

Wanneer je te veel stress ervaart, kan het zijn dat de spieren in je nek en je schouders te gespannen raken. Deze gespannen spieren kunnen ervoor zorgen dat je nekpijn ervaart. Stress is natuurlijk nooit goed voor de gezondheid en het is dan ook goed om bij jezelf te raden te gaan waar deze stress vandaan komt en hoe je deze kunt oplossen. Om de nekpijn te verhelpen kan het goed zijn de nek zachtjes te masseren en te rekken. Probeer dit een aantal keer per dag te doen.

Verkeerde houding

Het kan zijn dat je van nature een slechte houding hebt. Dit herken je door zeurende nekpijn. Ook heb je mogelijk last van je rug en voel je wellicht tintelingen in de armen.

Het kan zijn dat je te veel met ronde hangende schouders loopt en je hoofd te ver naar voren. Het komt vaak voor dat men gedurende de dag de houding verslechterd.

Verbeter je houding door stevig je voeten op de grond te plaatsen, je buikspieren licht aan te spannen en je bekken een beetje te kantelen. Zo voorkom je een holle rug. Breng je schouders naar achteren en druk je borst vooruit. Probeer je in te beelden dat je, net als een trekpoppetje, met een touwtje omhoog wordt getrokken. Zo zorg je voor een rechte houding.

Overstrekking

Het kan zijn dat je nekpijn ervaart doordat je je verstrekt hebt. Hierdoor ontstaan en kleine scheurtjes in de spieren, die de nekpijn veroorzaken.

Koel je nek met ijs en leg vervolgens iets warms op de spieren, zodat deze kunnen ontspannen. Probeer je nek voorzichtig te strekken. Hiermee wordt het herstelproces van de spieren gestimuleerd.

Wanneer je iets optilt, pas dan op dat je je nek niet overbelast. Dit kun je doen door je kin een beetje in te trekken. Waak ook voor een holle rug en zorg ervoor dat je lichtjes de knieën buigt wanneer je iets optilt.

Verkeerd slapen

Ook kan het zijn dat je tijdens je slaap verkeerd hebt gelegen en wakker wordt met nekpijn en een stijve nek. Dit kan bijvoorbeeld komen doordat je op een verkeerd hoofdkussen hebt geslapen die de nek niet op de juiste manier ondersteund.

Als je op een verkeerd kussen ligt, kan het zijn dat je door de verkeerde houding je spieren verstrekt. Hierdoor ontstaat nekpijn. Daarbij lig je vervolgens nog uren in dezelfde positie, wat voor het stijve gevoel zorgt.

Masseer je nek voorzichtig en probeer deze voorzichtig te strekken. Het kan natuurlijk een keer voorkomen dat je in de verkeerde houding slaapt en wakker wordt met nekpijn. Mocht dit echter vaker voorkomen, kijk dan eens kritisch naar de kwaliteit van je hoofdkussen. Wellicht is je nekpijn gemakkelijk te verhelpen met deze hoofdkussens.

Heb je het idee dat je nekpijn een andere oorzaak heeft, blijf er niet te lang mee rondlopen en consult een huisarts of een medische website online, om zo de oorzaak en de mogelijke oplossing te achterhalen.

Heb je last van nekpijn en mogelijke tips en trucs deze vervelende kwaal te verhelpen? Deel het met ons in een reactie! Wellicht kent je iemand in uw omgeving die nekpijn ervaart. deel dit artikel of stuur het door.