Voorkom insomnia

Insomnia, ook bekend als slapeloosheid. Het is erg vervelend en ook nog eens ongezond. Slapen is namelijk enorm belangrijk voor een fit en gezond leven. Er is sprake van een normale nachtrust wanneer je 5 tot 10 uur per nacht slaapt. Het is normaal om twee of drie keer per nacht wakker worden, maar niet wanneer het moeilijk is om vervolgens weer in slaap te vallen. Is het krijgen van een goede nachtrust een probleem voor je, dan is er wellicht sprake van insomnia. Waar wordt insomnia oftewel slapeloosheid door veroorzaakt? Er is niet altijd een duidelijke oorzaak aan te wijzen voor insomnia. In sommige gevallen is het aangeleerd en moeilijk te verhelpen. Er zijn echter een aantal redenen te bedenken waardoor slapen een probleem kan zijn.

Top 5 oorzaken van insomnia

1.Stress en psychische klachten

Twee veel voorkomende oorzaken van slapeloosheid zijn stress en psychische klachten. De spanning of het gepieker kunnen het lastig tot onmogelijk maken om in slaap te vallen of te blijven. Het beste is om zo weinig mogelijk of alleen maar over fijne dingen na te denken voor het slapen gaan. Wanneer je last hebt van stress en/of psychische klachten is dit vaak onmogelijk en zijn er talloze zorgen die je wakker houden.

2.Lichamelijke aandoeningen

Insomnia kan veroorzaakt worden door lichamelijke aandoeningen. Denk hierbij aan jeuk of pijn. Wanneer je jeuk of pijn ervaart, kan dit ervoor zorgen dat je lichaam niet in de rusttoestand komt, die nodig is om in slaap te vallen. De jeuk en pijn houden je scherp en je lichaam blijft onrustig. Dit leidt vaak tot frustratie, wat tevens niet bevorderlijk is om rustig in slaap te vallen.

3.De overgang of nachtzweten

Voor vrouwen in de overgang kan het ook moeilijker zijn een goede nachtrust te krijgen. Dit kan komen door de hormonale schommelingen en de welbekende opvliegers. Ook mannen kunnen last hebben van nachtzweten, met insomnia als gevolg

4.Slaapapneu

Slaapapneu of snurken kunnen ook flink de nachtrust verstoren. Dit kan zowel gebeuren wanneer je partner snurkt of jijzelf. Het geluid kan zo doordringend zijn dat het moeilijk is om in slaap te vallen of te blijven. In sommige gevallen zijn koppels zelfs gedwongen apart te slapen om zo de insomnia te verhelpen

5.Een oncomfortabele slaapomgeving

Het is moeilijker een goede nachtrust te krijgen wanneer het te warm of juist te koud is in de slaapkamer. Wellicht ligt het matras niet optimaal of is er te veel geluidsoverlast. Ook kan het zijn dat de ruimte niet genoeg verduisterd is. Duisternis is namelijk belangrijk om goed te kunnen slapen, omdat bij duisternis het slaaphormoon melatonine vrijkomt. Deze stof is essentieel om goed en rustig te kunnen slapen. Melatonine is ook in druppelvorm te verkrijgen en kan insomnia verhelpen.

Heb je zelf last van insomnia of ken je iemand in je omgeving die er mee worstelt? Wellicht weet je nog meer voorbeelden te noemen van wat slapeloosheid veroorzaakt. Of beter nog, misschien heb je wel één of meerdere goede tips voor mensen net insomniawaardoor zij beter kunnen slapen in de toekomst. Laat een berichtje achter en deel je ervaringen.