Slaapgebrek kan meerdere oorzaken hebben. Gepieker, stress, alcoholgebruik, een verkeerde slaapomgeving, een snurkende partner en zo zijn er nog een aantal voorbeelden. Buiten allerlei oorzaken, kent slaapgebrek ook allerlei gevolgen. Zo kun je oververmoeid raken, last krijgen van concentratieproblemen en extra gevoelig worden voor prikkels. Maar wist je ook dat je dikker kunt worden door slaapgebrek?

Hoe werkt het?

Het blijkt uit een onderzoek dat mensen met chronisch slaapgebrek meer kans hebben om aan te komen. Het gaat hier om mensen die minder dan vier uur slaap per nacht krijgen. Doordat zij langere tijd wakker zijn, hebben zij ook de neiging meer te eten. Sommige mensen met slaapgebrek eten wel tot 900 kilocalorieën meer in de extra tijd die zij wakker zijn. Dit kan leiden tot een gewichtstoename van een kilo per week. Bij mensen die gemiddeld vijf uur per nacht slapen en dus aan slaapgebrek leiden, is de kans dat zij dikker worden twee keer zo groot ten opzichte van mensen die gemiddeld zeven of acht uur per nacht slapen.

Hormonen en slaapgebrek

Je bent minder gevoelig voor insuline wanneer je last hebt van slaapgebrek. Als de afgifte van insuline vermindert, verhoogt de glucose in het bloed en raakt de stofwisseling vertraagd. Een vertraagde stofwisseling kan zorgen voor een toename in gewicht. Tevens voel je je minder snel vol, waardoor geneigd bent meer te eten. Door het slaapgebrek is er in de stofwisseling, tussen de hormonen greline en leptine, een verschuiving ontstaan. Wanneer je last hebt van slaaptekort, komt het hormoon greline meer vrij. Dit hormoon zorgt ervoor dat je meer trek hebt en dus meer zult eten. Daarentegen geeft leptine een seintje aan je hersenen wanneer je vol zit. Door deze verschuiving kan het dus zijn dat je door blijft eten.

De balans tussen eten en bewegen

Door de vertraagde stofwisseling zal je minder calorieën verbranden. Ook doordat je mogelijk last hebt van vermoeidheid, zal de motivatie om meer te bewegen minder worden. Wanneer je het toch op kunt brengen naar de sportschool te gaan, dan zal je work-out hoogstwaarschijnlijk minder intensief zijn dan wanneer je je uitgerust voelt. Door de afname in verbranding, zullen calorieën eerder omgezet worden in lichaamsvet. Daarbij neem je door je aanhoudende hongergevoel ook nog eens meer calorieën tot je en ben je eerder geneigd naar een ongezonde hap te grijpen.

Zorg dus dat je voldoende slaapt. Heb je hier moeite mee? Kies voor een comfortabele slaapomgeving, verwen jezelf mer een zijden dekbed en ga slaapgebrek tegen.

Heb jij last van slaapgebrek? Merk je dat dit bij jou gewichtstoename als gevolg heeft? Deel het met ons in een reactie!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *